AKCJE PRZYRODNICZE LIGI OCHRONY PRZYRODY
Wykaz akcji zamieszczanych corocznie w programie edukacyjnym Zarządu Okręgu Łódzkiego LOP i zalecany do realizacji przez Szkolne Koła LOP, służy przede wszystkim poprawie środowiska naturalnego.
Jednak uczestnictwo w nich młodzieży szkolnej ma również dodatkowy walor, jakim jest poznawanie przez uczniów przyrody ojczystej. Kształtuje to wrażliwość na bogactwo i piękno przyrody, budzenie jej umiłowania, zrozumienie istoty, znaczenia i celów ochrony przyrody.
Stanowi także materiał sprawozdawczy z prowadzonych akcji przyrodniczych, umieszczany w Kronikach Szkolnego Koła LOP. Dokumentacja ta w ramach prowadzonej działalności przez Koło LOP, charakteryzuje zaangażowanie w realizację programu edukacyjnego i podlega ocenie Komisji Konkursowej jednego z najważniejszych: konkursu "na najlepiej pracujące Szkolne Koło LOP".
DNI OCHRONY PRZYRODY - 1 - 31 październik
Ochrona przyrody to ochrona gatunkowa roślin i zwierząt, ochrona wód, lasów i powietrza, ochrona
gleby i roślin uprawnych, ochrona krajobrazu przyrodniczego, ochrona zdrowia i życia ludzkiego.
Ochrona gatunkowa zwierząt i roślin w Polsce sięga czasów panowania króla Bolesława Chrobrego, kiedy to zaczęto chronić bobra. Król Władysław Jagiełło w 1423 r objął ochroną cisa, ograniczył polowania na łosie, tury i dzikie konie. Statuty litewskie zapewniły ochronę żubrom w Puszczy Białowieskiej oraz sokołom i łabędziom w niektórych siedliskach. Król Zygmunt III Waza wprowadził ochronę tura, a Sejm Galicyjski w 1868 r ochronę kozicy i świstaka w Tatrach.
W latach pięćdziesiątych XX wieku ustawowej ochronie podlegają już rośliny i zwierzęta, twory przyrody żywej i nieożywionej a również zasoby przyrodnicze.
Ochrona lasów , które "produkują" tlen niezbędny do życia, dają ludziom zdrowie i wypoczynek, chronią przed wiatrami, powodziami i erozją gleby, a także zapewniają gospodarce drewno, winna stanowić ważny element działań człowieka. Tym bardziej, że na tle Europy, gdzie lasy stanowią ponad 30 % terenu, w Polsce jest to jedynie około 26 %.
Zapasy światowe wody słodkiej systematycznie się zmniejszają, a poziom wód gruntowych obniża się średnio o 4 cm rocznie. Dlatego racjonalne zużycie wody powinno stanowić podstawową wykładnię działań zarówno dla każdego człowieka, jak i to przede wszystkim przemysłu, który jej niszczy najwięcej. A przemysł ma jeszcze dodatkowe możliwości zatruwania środowiska, produkując pyły, gazy, dymy a także hałas. Dlatego duży nacisk powinien być położony na eliminację tych niekorzystnych dla środowiska zjawisk - budowa odpowiednich filtrów wychwytujących pyły i gazy, które można wykorzystać w toku dalszych procesów technologicznych, zakładanie pasów zieleni zatrzymujących hałas i podnoszących estetykę otoczenia.
Ochrona przyrody nieożywionej polega na zachowaniu najcenniejszych wytworów procesów geologicznych, które powstawały przez miliony lat, a które przemysł potrafi zniszczyć, zamieniając je w surowiec do przerobu. A zniszczeń tych nic nie będzie w stanie odtworzyć.
W ramach obchodów dni ochrony przyrody Szkolne Koła LOP powinny poznawać zagadnienia związane z ochroną środowiska, aspekty prawne tej konieczności, jak również przyczyny stanu zagrożeń i sposoby ich eliminacji. Porządkowanie terenów zielonych również przyczyni się do poprawy stanu środowiska. Przykładem może być zainicjowana przez Ligę Ochrony Przyrody akcja "Ratowania kasztanowców". Szrotówek kasztanowcowiaczek niszczący liście tych drzew, powoduje ich obumieranie. Zbieranie i palenie liści eliminuje go z dalszej ekspansji. W latach 2004 - 2008 na terenie Łodzi około 20 tysięcy uczniów z 227 szkól zebrało ponad 10 tysięcy worków liści, które zostały spalone przez Straż Pożarną. Akcja ta odbywa się w miesiącu październiku.
Takie i podobne zadania, które poprawiają stan środowiska naturalnego, nie tylko w miesiącu ochrony przyrody, Zarząd Okręgu Łódzkiego Ligi Ochrony Przyrody proponuje do realizacji dla Szkolnych Kół LOP w szkołach wszystkich szczebli, pamiętając o podstawowej zasadzie, że
RAZEM ZROBIMY WIĘCEJ !
|